"Είμαστε ένας λαός με παλικαρίσια ψυχή, που κράτησε τα βαθιά κοιτάσματα της μνήμης του σε καιρούς ακμής και σε αιώνες διωγμών και άδειων λόγων. Τώρα που ο τριγυρινός μας κόσμος μοιάζει να θέλει να μας κάνει τρόφιμους ενός οικουμενικού πανδοχείου, θα την απαρνηθούμε άραγε αυτή τη μνήμη; Θα το παραδεχτούμε τάχα να γίνουμε απόκληροι"

Γιώργος Σεφέρης

Πέμπτη 7 Απριλίου 2016

Οδεύοντας σε σύγκρουση δύο κόσμων;

Του Χάρη Λευθεριώτη, Φοιτητή Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο



Αναμφίβολα διανύουμε μια απο τις πιο ανατρεπτικές περιόδους στην σύχρονη ελληνική, ευρωπαική και διεθνή ιστορία. Βρισκόμαστε στο μέσο της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αίωνα και τα γεγονότα μιλούν απο μόνα τους. Το 2008, μια παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση έμελλε να συνταράξει τα θεμέλια του ευημερούντος δυτικού κόσμου. Aκολούθησαν ένοπλες συρράξεις, ατυχείς εμπλοκές της Δύσης στην πύρινη εστία της Μέσης Ανατολής, που εκκόλαψαν το αυγό του φιδιού της ισλαμικής τρομοκρατίας. Εύλογα και εύστοχα θα επεσήμανε κάποιος ότι έχουμε βιώσει και κατα το παρελθόν εκδηλώσεις αυτού του φαινομένου. Ποιός θα ξεχάσει την 11η Σεπτεμβρίου, τον Οσάμα Μπιν Λάντεν και τα όσα ακολούθησαν; Αυτή την φορά, όμως, τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσσότερο. Τα γεγονότα εκτυλίσσονται με πρωτοφανή ταχύτητα και οι διαστάσεις του φαινομένου είναι τόσο ανεξέλεγκτες, ώστε η διεθνή κοινότητα να αντιδρά αμήχανα και σπασμωδικά. Επαπειλείται μια γευνικευμένη σύρραξη και το ζητημα χρήζει λεπτού χειρισμού.


Η Δύση, στρατιωτικά και πολιτικά, υποστήριξε τις εξτρεμιστικές-φονταμεταλιστικές ομάδες στις χώρες της Μέσης Ανατολής για να ανατρέψει καθεστώτα που δεν ήταν <<της αρεσκείας της>>. Η ατυχής δυτική παρέμβαση δεν αποτελεί αυτή καθ' αυτή την αιτία του φαινομένου. Όποιος τολμήσει να 'δει πέρα απο αυτήν την κοινά αποδεκτή διαπίστωση, μια σύγκρουση πολιτισμών, τον θρησκευτικό φανατισμό, κινδυνεύει να χαρακτηριστεί βεβιασμένα ως φασίστας. Μην βιαστείτε, όμως, να τον χαρακτηρίσετε με τέτοιου είδους κοσμητικά επίθετα. Δίοτι, όταν οργανωμένα και σε επίπεδο πλεόν διεθνούς κοινότητας αντιμετωπίσουμε αυτήν την διάσταση του προβλήματος, τότε θα επέλθει και η λύση. 

Η Σαρία, κοινώς ο Ισλαμικός Νόμος, αποτελείται απο το Κοράνι και την Σούνα( διδασκαλίες και εντολές του προφήτη Μωάμεθ. Αν απο το μίσος, τον φανατισμό που διακηρύσσει η Σούνα, απομονώσει κανείς πολλές εκ των ειρηνευτικών διατάξεων του Κορανίου, τότε θα αρχίσει να βλέπει τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου. Είναι δύσκολο έως και ακατόρθωτο να εμπεδωθεί σε αυτές τις χώρες η <<φιλελεύθερη δημοκρατία>> υπο τους συστημικούς όρους) , το επικρατέστερο καθεστώς δυτικού τύπου. Ακόμα και στα λεγόμενα κοσμικά κράτη του Ισλάμ, το αυταρχικό στοιχείο, η ανελευθερία και ο θεοκρατικός χαρακτήρας είναι χαρακτηριστικά. Πηγή του δικαίου... ο Αλλάχ. 

Η πολυπλοκότητα της θρησκευτικής, νομικής, πολιτικής και κοινωνικής οργάνωσης του Ισλάμ δεν επιτρέπει ούτε αυθαίρετες αναλύσεις, ούτε αυθαίρετους χειρισμούς απο την πλευρά της διεθνούς κοινότητας. Οι αδίστακτοι φονιάδες του ISIS δεν εκδικούνται μόνον την <<κακιά Δύση>>, αλλά είναι εμποτισμένοι με τα κυρήγματα μίσους που <<επιτάσσει>> η Σούνα. Μόλις προχθές, οι τρομοκράτες χτύπησαν μια χριστιανική κοινότητα στο Πακιστάν. Ως γνωστόν, το Πακιστάν συγκαταλέγεται στις χώρες της <<κακιάς Δύσης>>. 

Υπάρχει, όμως, και η θετική πλευρά του Κορανίου. Η αγαπητική σχέση που προτάσσει ο Χριστιανισμός , υπάρχει και εντός του Κορανίου. Για την καταπολέμηση του ISIS, μια οργανωμένη ανθρωπιστική επέμβαση, θα έμοιαζε ως η λύση. Βέβαια, η διεθνής κοινότητα δεν πρέπει να αρκεστεί σε μια χερσαία στρατιωτική επέμβαση που στην πορεία θα εξελιχθεί σε έναν διαμελισμό της Συρίας, σε επιμέρους στρατιωτικές ζώνες, όπως συνέβη στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν. Η ανθρωπιστική επέμβασή πρέπει να συμπεριλάβει και την δράση εθελοντών, στελεχών διεθνών οργανισμών,ΜΚΟ, που με low-pοlitics μεθόδους θα επιχειρήσουν να <<πείσουν>> τους φυλάρχους και τους ιμάμες να εφαρμόσουν τις ειρηνευτικες διατάξεις του Κορανίου. Όπως προαναφέρθηκε, είναι δύσκολο να τους πείσεις για τα υψηλά γράμματα του Διεθνούς Δικαίου, της διεθνούς προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κτλπά. Πολλώ δε μάλλον, όταν οι δυτικές παρεμβάσεις οδηγούσαν συστηματικά σε παραβιάσεις εις βάρος τους.. Η παιδεία και δή η ανθρωπιστική παιδεία είναι το συνώνυμο της προόδου. Έχοντας ως αφετηρία την ισότητα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αντλώντας τα <<θετικά στοιχεία>> όλων των θρησκευτικών παραδόσεων στην οικουμένη και σεβόμενοι την διαφορετικότητα, τότε θα μπορέσουμε να πορευθούμε ειρηνικά. 

Η παραπάνω τοποθέτηση θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί δικαιολογημένα ως ρομαντική ή ουτοπική , αλλά οι κοινωνίες προχωρούν και εξελίσσονται με τον ίδιο τρόπο που εξελίσσεται και ο κάθε άνθρωπος ατομικά. Όπως εύστοχα θα μας ‘πει ο καθηγητής Γ. Κοντογιώργης, οι κοινωνίες εξελίσσονται βιολογικά, υπάρχει η λεγόμενη <<βιολογία των κοινωνιών>>.Τα μέσα που προσφέρει η <<παγκοσμιοποίηση>> , υπο την επικοινωνιακή της διάσταση, θα είναι εκείνα που θα ενώσουν τον κόσμο και θα συμβάλλουν στην πανανθρώπινη πρόοδο και ευημερία. Οι πολιτικές ελίτ του σήμερα, με το ολιγαρχικό τους πρόσημο και το <<δημοκρατικό>> μανδύα θα βρεθούν αντιμέτωπες με την κοινωνική εξέλιξη. Βέβαια, η μεταβατική περίοδος που διανύουμε ενέχει κινδυνους, καθότι η εφαρμογή του κρατούντος συστήματος θα φθάσει στο τελειωτικό της στάδιο, φανερώνοντας το σκληρό και τον βαθιά ανελευθέρο χαρακτήρα του. Ο κόσμος δεν είναι όπως τον ξέραμε και σίγουρα δεν μπορούμε να εθελοτυφλούμε ενώπιον των αλλαγών που συντελούνται σε διεθνές επίπεδο. Το συνταρακτικό γεγονός διαδέχεται η στασιμότητα, η νευρική ηρεμία και στην συνέχεια ακολουθεί ένα ακόμη συνταρακτικό γεγονός. Η κυκλική ροή των γεγονότων, το δόγμα του <<σόκ>> θα συνεχιστεί και η γενιά μας έχει να ζήσει πολλά ακόμα. Γι΄αυτό, καλούμαστε να προλάβουμε τα γεγονότα και όχι να μας προλάβουν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μας ενδιαφέρουν οι άποψεις σας και οι διαφωνίες σας.
Ο γόνιμος διάλογος μας κάνει όλους πιο σοφούς.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...