Του Χρήστου Βακαλόπουλου,
Εἴμαστε Εὐρωπαῖοι θέλοντας καὶ μή, εἴμαστε οἱ μοναδικοὶ Εὐρωπαῖοι ποὺ ἀντιμετωπίζουμε τὴν Εὐρώπη σὰν μιὰ ἐπιθυμητὴ λύση εὐκολίας κι ὄχι σὰν τὴν «ὁλοκλήρωση τῆς ἀνθρωπότητας», ὅπως ἀντιμετώπιζε τὴν εὐρωπαϊκὴ ἰδέα ἕνας φιλόσοφος σὰν τὸν Χοῦσερλ. Εἴμαστε ἄλλωστε καχύποπτοι ἀπέναντι σὲ κάθε ὁλοκλήρωση. Ὅπως ἐπισήμανε ὁ Ἴων Δραγούμης «ἡ διαφορὰ μεταξὺ Ἑλλήνων καὶ Ἑβραίων εἶναι ὅτι οἱ Ἑβραῖοι αὐτὸ ποὺ σκέφτονται τὸ κάνουν κιόλας». Ἴσως οἱ Ἕλληνες νὰ ἔχουν νιώσει στὸ πετσί τους ὅτι ἀπὸ τὴν ὁλοκλήρωση στὸν ὁλοκληρωτισμὸ ὑπάρχει ἕνα καὶ μοναδικὸ βῆμα. Τὸν τελευταῖο αἰώνα οἱ ἰδέες τῶν ὁλοκληρωτικῶν καθεστώτων ποὺ καθήλωσαν τὴν οἰκουμένη προέκυψαν σὲ εὐρωπαϊκὸ ἔδαφος, κι αὐτὸ εἶναι δύσκολο νὰ τὸ ξεχάσει κανείς. Ὅπως εἶναι δύσκολο νὰ συμφιλιωθεῖ μὲ τὴν ἰδέα ὅτι γιὰ νὰ φανεῖ ἀντάξιος τῆς εὐρωπαϊκῆς του ταυτότητας πρέπει νὰ βάλει στὸ μουσεῖο τὶς παραδόσεις του καὶ νὰ τὶς θαυμάζει μὲ τὸ κιάλι, νὰ τὶς θανατώνει δηλαδὴ μετατρέποντας μιὰ κληρονομιὰ ζωῆς σὲ μαυσωλεῖο καλοκαιρινῶν διακοπῶν.
Ὅσο καὶ νὰ προσπαθοῦμε νὰ πείσουμε τὸν ἑαυτό μας γιὰ τὸ ἀντίθετο, ἡ ψυχή μας παραμένει ἀσυμφιλίωτη μὲ τὴν εὐρωπαϊκὴ ἰδέα. Ὅταν θαυμάζουμε τοὺς ἄλλους Εὐρωπαίους ζηλεύουμε στὴν πραγματικότητα τὴν ἱκανότητά τους νὰ διαθέτουν μιὰ εἰκόνα τοῦ ἑαυτοῦ τους καὶ νὰ τὴν ὑποστηρίζουν μὲ νύχια καὶ μὲ δόντια. Στὸ φεστιβὰλ κινηματογράφου τῆς Θεσσαλονίκης, τὸ 1985, ὁ Γάλλος κριτικὸς Σὲρζ Ντανέ – τῆς ἐφημερίδας Liberation – ἔσκυψε κάποια στιγμὴ καὶ μοῦ εἶπε, ψιθυρίζοντας σχεδόν, «Εὐρώπη δὲν ὑπάρχει. Ἡ μοναδικὴ ὑπαρκτὴ Εὐρώπη εἶναι ἡ κοινότητα τῶν κινηματογραφόφιλων τῶν εὐρωπαϊκῶν χωρῶν».
Πράγματι, ἡ εἰκόνα τῆς Εὐρώπης εἶναι πολὺ πιὸ ἰσχυρὴ ἀπὸ τὴν ἴδια. Αὐτὸ ποὺ ὀνομάζουμε Εὐρώπη μετατρέπεται ὅλο καὶ περισσότερο σὲ μιὰ συλλογικὴ παραίσθηση ποὺ διανέμεται μὲ ἀφθονία μέσω τῶν τηλεοπτικῶν δορυφόρων ἀπὸ τὸν Ἀτλαντικὸ μέχρι τὰ Οὐράλια. Ἡ Εὐρώπη εἶναι μιὰ ἰδέα ποὺ κρύβει μὲ ἐπιμέλεια ἄπειρες πραγματικότητες. Σὲ μιὰ χώρα σὰν τὴν Ἑλλάδα Εὐρωπαῖος θεωρεῖται αὐτὸς ποὺ ἄφησε ὁριστικὰ πίσω τὸν πραγματικό του ἑαυτὸ καὶ μεταμφιέσθηκε μὲ ἐπιτυχία σὲ κάτι ποὺ ὑπάρχει ἀποτυπωμένο στὶς φωτογραφίες τῶν περιοδικῶν ἢ στὶς τηλεοπτικὲς διαφημίσεις. Τὸ «κοινὸ εὐρωπαϊκὸ σπίτι» εἶναι ἕνα διαμέρισμα ἐξοπλισμένο μὲ μηχανήματα ποὺ στεγάζει μιὰ ὀλιγομελῆ οἰκογένεια καταναλωτῶν. Ἕνας ψαρᾶς μὲ πέντε παιδιὰ ποὺ ζεῖ τηρώντας τὴν παράδοση βρίσκεται ὑπὸ εὐρωπαϊκὴ τουριστικὴ κατοχή, δὲν εἶναι Εὐρωπαῖος.
Πράγματι, ἡ Εὐρώπη δὲν ὑπάρχει, ὅπως δὲν ὑπῆρξε ποτὲ ἡ ρωμαϊκὴ αὐτοκρατορία ἢ τὸ τρίτο Ράιχ. Ἐννοῶ ὅτι οἱ προσπάθειες αὐτὲς ὁλοκλήρωσης τῆς πορείας τῆς ἀνθρωπότητας ἐπιχειρήθηκαν ὡς ἰδεατὲς μορφὲς κι ὅταν σκόνταψαν στὴν ταπεινὴ πραγματικότητα ἔφαγαν τὰ μοῦτρα τους, ὅπως ἀποτυγχάνει σήμερα [1990] παταγωδῶς ἡ σοβιετικὴ αὐτοκρατορία. Κι ἂν σήμερα μερικοὶ Εὐρωπαῖοι ἱστορικοὶ συνεχίζουν νὰ περιφρονοῦν τὸ Βυζάντιο, αὐτὸ συμβαίνει γιατὶ οἱ Βυζαντινοὶ κατάλαβαν ὅτι ὁ κόσμος ξεπερνάει τὴν εἰκόνα του κυνηγώντας ἀδιάκοπα τὴν ἐσωτερική του ἀλήθεια. Δίνοντας τὸ ἀλφάβητο στοὺς Σλάβους οἱ Βυζαντινοὶ μετέδωσαν σ’ αὐτὸ τὸ λαὸ μιὰ πίστη κι ὄχι μιὰ μορφὴ ὀργάνωσης τῆς ζωῆς. Οἱ Εὐρωπαῖοι σήμερα αἰσθάνονται ἐχθρικοὶ ἀπέναντι στὸ Βυζάντιο, γιατί ἀναγνωρίζουν σ’ αὐτὸ τὴν ἔνταση τῆς ἐσωτερικῆς ζωῆς, τὴν ἴδια ἐκείνη ἔνταση τὴν ὁποία ὁ Φρόυντ ἐξοστράκισε στὸ ὑποσυνείδητο, ἕναν ἀπὸ τοὺς πιὸ κραταιοὺς εὐρωπαϊκοὺς μύθους. Ἔτσι πραγματικοὶ Εὐρωπαῖοι δὲν ὑπῆρξαν ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια μόνο οἱ κινηματογραφόφιλοι ἀλλὰ καὶ οἱ ψυχαναλυόμενοι.
Ἔχω τὴν ἐντύπωση ὅτι θὰ ἀποτύχουμε ὡς Εὐρωπαῖοι κι αὐτὸ θὰ μᾶς σώσει ἀπὸ πολλὲς παρεξηγήσεις. Ἰδιαίτερα αὐτὴ τὴ στιγμὴ ποὺ ἡ Εὐρώπη θὰ ἐπιθυμοῦσε νὰ εἶναι ἡ δίδυμη ἀδελφὴ τῆς Ἀμερικῆς, χωρὶς νὰ μπορεῖ νὰ ἀπωθήσει τὶς ἐθνικιστικὲς ἐξάρσεις ποὺ τὴ συγκλονίζουν. Θὰ ὑπομείνουμε τὴ δυτική μας μοίρα ὅπως ὑπομείναμε τὴν ἀνατολικὴ ὀθωμανικὴ τυραννία καὶ θὰ συνεχίσουμε νὰ ἐλπίζουμε κάτι τὸ ὁποῖο δὲν γνωρίζουμε ἀκριβῶς ἀλλὰ στὸ ὁποῖο συνεχίζουμε νὰ πιστεύουμε.
Ἀπὸ τὸ περιοδικὸ Σύναξη, τ. 34, Ἀπρίλιος-Ἰούλιος 1990
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μας ενδιαφέρουν οι άποψεις σας και οι διαφωνίες σας.
Ο γόνιμος διάλογος μας κάνει όλους πιο σοφούς.