"Είμαστε ένας λαός με παλικαρίσια ψυχή, που κράτησε τα βαθιά κοιτάσματα της μνήμης του σε καιρούς ακμής και σε αιώνες διωγμών και άδειων λόγων. Τώρα που ο τριγυρινός μας κόσμος μοιάζει να θέλει να μας κάνει τρόφιμους ενός οικουμενικού πανδοχείου, θα την απαρνηθούμε άραγε αυτή τη μνήμη; Θα το παραδεχτούμε τάχα να γίνουμε απόκληροι"

Γιώργος Σεφέρης

Τρίτη 14 Απριλίου 2015

Ένας φιλιππικός κατά της νεωτερικής επανάστασης


Εάν, αφαιρώντας την μάσκα της Επανάστασης, την ρωτούσες «Ποια είσαι;», εκείνη θα σου έλεγε:  «Δεν είμαι αυτό που πιστεύουν ότι είμαι.  Πολλοί μιλούν για εμένα, και πολύ λίγοι με ξέρουν.  Δεν είμαι Καρμποναρισμός που στα κρυφά συνωμοτεί, ούτε ταραχές στους δρόμους που βοούν., ούτε αλλαγή από τη μοναρχία στην αβασίλευτο πολιτεία, ούτε η υποκατάσταση της μίας βασιλικής δυναστείας από την άλλη, ούτε η πρόσκαιρη της δημοσίας τάξεως διασάλευση.  Δεν είμαι τα αλυχτά των Ιακωβίνων ούτε των Ορεινών το μένος, ούτε η μάχη στα οδοφράγματα, ούτε η λεηλασία, ούτε ο εμπρησμός, ούτε ο αγροτικός νόμος, ούτε η καρμανιόλα, ούτε οι πνιγμοί.  Ούτε ο Μαρά δεν είμαι, ούτε ο Ροβεσπιέρος, ούτε ο Μπαμπέφ, ούτε ο Ματσίνι, ούτε ο Κοσσούθ.  Αυτοί οι άνδρες γιοι μου είναι-δεν είναι όμως εγώ.  Αυτά τα πράγματα είναι τα έργα μου-δεν είναι εγώ.  Αυτοί οι άνθρωποι και αυτά τα πράγματα είναι παροδικά, και εγώ είμαι μόνιμη κατάσταση.

Εγώ είμαι το μίσος για κάθε θρησκευτική και κοινωνική τάξη την οποία δεν έχει άνθρωπος εγκαθιδρύσει και στην οποία δεν είναι βασιλιάς και Θεός μαζί.  Εγώ είμαι η διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου ενάντια στο Θεό.  Εγώ είμαι η φιλοσοφία της εξέγερσης, η θρησκεία της εξέγερσης.


Εγώ είμαι ο οπλισμένος μηδενισμός.

Εγώ είμαι το θεμέλιο της θρησκευτικής και κοινωνικής κατάστασης της θέλησης του ανθρώπου στη θέση της θέλησης του Θεού!

Εγώ είμαι η αναρχία, γιατί εγώ είμαι Θεός εκθρονισμένος και άνθρωπος τοποθετημένος στη θέση της.

Για αυτό αποκαλούμαι Επανάσταση (Revolution):  σημαίνει ανατροπή (reverse), γιατί βάζω στα υψηλά αυτά που πρέπει να είναι χαμηλά σύμφωνα με τους αιωνίους νόμους, και βάζω χαμηλά ότι στα υψηλά αρμόζει να βρίσκεται

(Του Jean Joseph Gaume, Γάλλου θεολόγου και συγγραφέως του 19ου αιώνος.  Η θαυμάσια εικόνα-πίνακας του Stanhope "Η Εύα πειραζόμενη" του 1877- και το απόσπασμα αγγλιστί πρωτοδημοσιεύτηκαν στη σελίδα του Facebook <The Patriarchy>)

Σημείωση Res Publica:  τίποτα στην ανθρώπινη ιστορία δεν πρέπει να δαιμονοποιείται και να ρίπτεται στην πυρά αυτούσιο αβασάνιστα.  Η Γαλλική επανάσταση αντέδρασε στα κακώς κείμενα της προνεωτερικής εποχής και έφερε ορισμένα οφέλη.  Από την άλλη συνέτριψε και τα αγαθά του προτέρου κόσμου και δημιούργησε νέα δεινά, πέραν των ιδίων της εγκλημάτων και φρικτών τερατουργιών.  Υπήρξε πάντως, και εδώ συμφωνούμε με το συγγραφέα, απαρχή μιας παρεκτροπής του ευρωπαϊκού πνεύματος και πολιτισμού.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μας ενδιαφέρουν οι άποψεις σας και οι διαφωνίες σας.
Ο γόνιμος διάλογος μας κάνει όλους πιο σοφούς.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...