"Είμαστε ένας λαός με παλικαρίσια ψυχή, που κράτησε τα βαθιά κοιτάσματα της μνήμης του σε καιρούς ακμής και σε αιώνες διωγμών και άδειων λόγων. Τώρα που ο τριγυρινός μας κόσμος μοιάζει να θέλει να μας κάνει τρόφιμους ενός οικουμενικού πανδοχείου, θα την απαρνηθούμε άραγε αυτή τη μνήμη; Θα το παραδεχτούμε τάχα να γίνουμε απόκληροι"

Γιώργος Σεφέρης

Τρίτη 19 Μαρτίου 2019

Ο ετρουσκικός πόλεμος κατά του Ρωμαίου βασιλιά Τύλλου Οστίλιου

του Νικολάου Π. Παππά, Πολιτικού Επιστήμονος


Σε προηγούμενο άρθρο (βλ. παρακάτω) αναφερθήκαμε στη μεγάλη νίκη του Ρωμύλου κατά των ετρουσκικών πόλεων Φιδήνα και Βιήους και την σύναψη ειρήνης για 100 χρόνια μεταξύ των Ετρουσκικών πόλεων και της Ρώμης. Στο παρόν, θα πάμε 100 χρόνια μετά, όταν θα πραγματοποιηθεί και ο δεύτερος πόλεμος που θα εμπλακούν οι τρεις αυτές πόλεις.

Διαβάσετε εδώ για τη νίκη του Ρωμύλου: http://katholikieleutheria.blogspot.com/2019/03/blog-post_15.html 

Όπως αναφέρει και ο Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς, μετά τον Ρωμύλο κυβέρνησε ο Νόμας Πομπίλιος και το 673 π.Χ. ανέλαβε ο Τύλλος Οστίλιος, ο οποίος βασίλευσε μέχρι το 642. Στο νέο πόλεμο, στον οποίο ο Τύλλος πρωταγωνιστεί, η Φιδήνα αναφέρεται ως ρωμαϊκή αποικία και πολύ πιθανό αυτό να συνέβη μετά τη μεγάλη νίκη του Ρωμύλου εναντίον της πόλεως. Δηλαδή να εκδίωξε τους παλιούς Ετρούσκους πολίτες και να αποικίστηκε από Ρωμαίους.

Επί του Οστίλιου, λοιπόν, οι Φιδηνάτες και οι Βηίοι αποφάσισαν να κάνουν νέο πόλεμο κατά της Ρώμης. Σύμφωνα με τον Λίβιο, ο πόλεμος αυτός υποκινήθηκε από τον Μέτιο Φουφέτιο, τον μονάρχη της Άλμπα Λόγκα, ο οποίος είχε νικηθεί σε έναν παλιότερο πόλεμο από τη Ρώμη και είχε καταστεί ουσιαστικά υποτελής της Ρώμης. Πλέον, αν και ήταν σύμμαχος των Ρωμαίων ήθελε μέσω ενός σχεδίου να απελευθερωθεί.

Θυμίζουμε ότι η Φιδήνα, αν και αναφέρεται ως αποικία της Ρώμης, αποφάσισε να στραφεί κατά της Ρώμης, κάτι που μπορεί να σημαίνει ότι η μητρόπολη φερόταν αυταρχικά στην αποικία.
Ο Τύλλος κάλεσε τον υποτιθέμενο σύμμαχό του Φουφέτιο και τον στρατό του από την Άλμπα Λόνγκα (Albalonga) και, μαζί με τον ρωμαϊκό στρατό, στράφηκαν προς τη Φιδήνα. Ο στρατός του Οστίλιου και του Μέτιου διέσχισαν τον ποταμό Άνιο και κατασκήνωσαν στο σημείο περίπου που ο ποταμός ενώνεται με τον Τίβερη (βλ. χάρτη).

Ο στρατός των Βηίων διέσχισε επίσης το Τίβερη και με τη Φιδήνα σχημάτισαν γραμμές μάχης. Οι Φιδηνιάτες έκατσαν δίπλα στον ποταμό, και ο στρατός των Βηίων πιο κοντά προς τα βουνά. Ο ρωμαϊκός και ο αλμπανικός στρατός παρατάχθηκαν μπροστά τους, οι Ρωμαίοι προς τους Βηίους και από την Άλμπα Λόνγκα προς τους Φιδηνιάτες.




Μόλις ξεκίνησε η μάχη ο Μέττιος οδήγησε επίτηδες τα στρατεύματά του πολύ αργά προς τα βουνά, με σκοπό να εγκαταλείψει τον Τύλλο. Ο Ρωμαίος βασιλιάς αντιλαμβανόμενος τί συνέβαινε στράφηκε προς τα στρατεύματά του και για να μην προκληθεί πανικός ειδοποίησε τους στρατιώτες του ότι ο στρατός της Άλμπα Λόνγκα είχε υπακούσει τις εντολές του.

Οι Φιδηνιάτες, ως Ρωμαίοι άποικοι, κατανοούσαν τη λατινική γλώσσα και ακούγοντας τα όσα είχε πει ο Τύλλος τρομοκρατήθηκαν. Πίστεψαν ότι ο Μέτιος τους πρόδωσε κι ότι ο στρατός του θα τους περικύκλωνε και πανικόβλητοι εγκατέλειψαν τη μάχη. Μετά από λίγο οι Ρωμαίοι κατατρόπωσαν το στρατό των Βηίων, πετυχαίνοντας άλλη μια νίκη εναντίον τους. Όμως αυτό δεν θα είναι το τέλος. Οι δύο πόλεις θα συγκρουστούν πολλές φορές στο μέλλον, μέχρι η μία από τις δύο να εξαφανιστεί από το χάρτη.

Ο Τύλλος μετά την προδοσία των συμμάχων του διέταξε την καταστροφή της Άλμπα Λόνγκα και ανάγκασε τους πολίτες της να μεταναστεύσουν στη Ρώμη, όπου ενσωματώθηκαν και έγιναν Ρωμαίοι πολίτες. Όσο για τον Μέτιο Φουφέτιο είχε φρικτό τέλος. Αφού είχε σπάσει τη συμμαχία ανάμεσα στις δύο πόλεις, το ίδιο θα έπρεπε να γίνει και στο σώμα του. Τα χέρια του δέθηκαν σε δύο άμαξες οι οποίες πήγαν προς αντίθετες κατευθύνσεις.

Ο θάνατός του ήταν πολύ σκληρός. Η τιμωρία του, όμως, ήταν μια προειδοποίηση των Ρωμαίων προς όλους τους τότε και μελλοντικούς συμμάχους τους ότι η προδοσία δεν θα γινόταν ανεκτή και ότι η τιμωρία θα ήταν η χειρότερη.

Εικόνα 1: Ο Τύλλος Οστίλιος κατατροπώνει τη Φιδήνα και τους Βηίους
Εικόνα 2: Χάρτης της Ιταλίας τον 7ο αιώνα π.Χ.

Πηγή: Ετρούσκοι, Τυρρηνοί ή Ρασίννες – Φίλοι Αρχαίας Ιστορίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μας ενδιαφέρουν οι άποψεις σας και οι διαφωνίες σας.
Ο γόνιμος διάλογος μας κάνει όλους πιο σοφούς.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...